18 mar 2013

Chleb na zakwasie

Prezentowany chlebek, jest moim pierwszym tworem który podjęłam się zrobić. Do tej pory robiłam chlebki bez zakwasu, więc to jest mów pierwszy raz. Chleb przypadł do gustu i smaku mojej rodzince, córcia rzekła: "Mamusiu, teraz rób tylko ten chlebek, innego jeść nie będę" jak dla mnie te słowa, to mega komplement, a to z racji tej, że moje dziecię jest wybredne ;)


Składniki:
- zakwas,
- woda, 
- 1 szklanka mąki żytniej,
- 1 kg mąki pszennej,
- 3 łyżeczki soli,
- 1 szklanka otrąb żytnich,
- 1/2 szklanki siemienia lnianego,
- 1/6 kostki drożdży,
- ewentualnie: pestki słonecznika, pestki dyni, płatki owsiane, śliwki suszone, sezam (dodatki dodajemy wg smaku, ważnym jest aby nie było ich więcej jak jedna szklanka).

Wykonanie:
- Składniki takie jak: zakwas, mąka żytnia i szklanka wody mieszamy razem dokładnie i odstawiamy na 12 godzin.
- Po 12 godzinach do masy dodajemy: sól, otręby żytnie i siemienie oraz drożdże i 2,5 szklanki wody.
Drożdże rozpuszczamy w 1/2 szklanki wody. Mieszamy dokładnie.
- Dodajemy dodatki, nie więcej niż 1 szklankę.Mieszamy.
- Dodajemy mąkę pszenną, mieszamy bardzo dokładnie.
- Odkładamy 3 łyżki ciasta do wyparzonego pojemnika na następny chlebek.
- Po 2 h  ciasto przełożyć do posmarowanej blachy i odstawić na 1,5 godziny.
- Ciasto piec przez 15 minut w temperaturze 150 stopni, a następnie przez 50 minut w temperaturze 200 stopni.


Wierzch chleba posypałam białym i czarnym sezamem. 
W moim piekarniku temperatura 200 stopni to zdecydowanie za dużo jak dla tego chleba. Ostatnio piekłam w temperaturze 180 stopni przez 45 minut i chleb wyszedł mi nieco blady, ale za to skórka nie była zbyt twarda, ale pozostała chrupiąca.

Uwaga:
Ciasto na chleb z powodzeniem można rozłożyć na dwie małe keksówki. 

Życzę smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło, jeśli zostawisz ślad po swojej wizycie :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...